شلیل،میوه لاغری و زیبایی!

شلیل،میوه لاغری و زیبایی!


جادوی طبیعت: شلیل میوه لاغری و زیبایی

 

 

شلیل میوه‌ای سرشار از ویتامین‌، آنتی اکسیدان، فلاوونوئیدها و پتاسیم است. این میوه یک محافظ عالی در مقابل گرمازدگی است. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و یک تقویت‌کننده عالی برای سیستم ایمنی بدن است.

این میوه  پرطرفدار از قدیمی‌ترین میوه‌های بومی آسیا بوده است. شلیل در ایران باستان هم کشت می‌شده از این رو نام علمی آن  Prunus persica  یا آلوی فارسی است.

شلیل منبع غنی ویتامین‌های A و C و نیز منبع خوبی از پتاسیم است و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند. از این رو بهترین میوه برای افراد گرمازده است. ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه دارای نیاسین یا ویتامین B3 نیز هست.

در فصل تابستان که ما در تماس با اشعه خورشید هستیم، خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری پوست ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند.

پتاسیم آن نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.

خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد.

شلیل‌ها سرشار از فلاوونوئیدها، کاروتن‌ها و قندهای طبیعی هستند. بتاکاروتن موجود در این میوه با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد موجب ارتقای سطح ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. بیماری‌های مزمنی چون عوارض قلبی ـ عروقی.

آنتی اکسیدان‌های قوی آن بدن را در برابر اشعه ماوراء بنفش و سموم وارد شده به بدن محافظت می‌کند زیرا نه تنها دریافت آنتی اکسیدان‌های آن رادیکال‌های آزاد را از بدن حذف می‌کند بلکه کاروتن موجود در آن به مرور به ویتامین A تبدیل شده و اثرات آنتی اکسیدانی آن‌را تقویت می‌کن.  این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال مانند لیکوپن و لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل‌ها ناشی از وجود لوتئین در آن‌ها است.

هر دانه شلیل متوسط تقریباً ۵۰ کالری انرژی دارد و چون فیبر بالا داشته و چربی ندارد میوه بسیار خوبی برای کاهش وزن و رژیم‌های لاغری است.

هسته شلیل سمی است و نباید آن را خورد.

1 نظر

  1. نظرات کاربران:

       BHW در ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۰۴:۲۷:۴۱
    It's amazing to go to see this web page and reading the views
    of all colleagues concerning this post, while I
    am also zealous of getting experience.


    نوشتن دیدگاه